Rok 2020 zmienił rzeczywistość o 180° i pokazał, że aby przetrwać musimy być przygotowani na dosłownie wszystko. Branża kreatywna z powodzeniem wykorzystała pandemię. Ale pytanie brzmi: jak? To, co wydawało się niemożliwe, dziś jest miernikiem sukcesu. Oto 2021 Creativity Loading.

Konferencja Creativity Loading rozpoczęła się panelem dyskusyjnym pt. „komunikacja marki”, prowadzonym przez dr hab. prof. Karinę Stasiuk-Krajewską, a udział w nim wzięli panowie Michał Pawlik i Iwo Wieczorek oraz pani Magdalena Urbaniak. Dyskusja dotyczyła komunikacji marek online, a konkretniej – czy ta komunikacja się zawsze opłaca i czy marki powinny zajmować stanowiska w tematach politycznych.
Krótkiego komentarza dla Pisma Prywatnego udzieliła prowadząca Karina Stasiuk-Krajewska.
Moje zdanie jest takie, że te zmiany [komunikacji marek, przyp. red.] są i one są widoczne. Pytanie, jak takie marki sobie z tym poradziły i na czym te zmiany polegają. Moja obserwacja jest taka, że trzeba mówić o dwóch istotnych rzeczach w tym kontekście. Pierwsza jest taka, że bardzo silnie wzrosła rola komunikowania, czyli tej społecznej odpowiedzialności biznesu. Myślę, że bardzo wyraźnie widać, że rola tego typu komunikatów wzrosła zasadniczo i to z nami zostanie. Natomiast, jeżeli chodzi o drugą rzecz, to jest to wzrost wrażliwości odbiorców. Dlatego że odbiorcy komunikacji marek są zewsząd bombardowani tym „dbamy o was”, „troszczymy się”, to takie słowa zrobiły ostatnio ogromną karierę. W związku z tym, jak my słyszymy jako odbiorcy komunikacji marek, że ktoś co chwile się o nas troszczy i tak strasznie o nas dba, no to my się robimy podejrzliwi, sprawdzamy. Mamy do tego odpowiednie narzędzia, przyglądamy się, porównujemy, czy to przypadkiem nie jest tak, że marka przedtem specjalnie się o nas nie troszczyła, tylko nagle zaczęła deklarować, że się troszczy.
Karina Stasiuk-Krajewska

Następny panel nosił tytuł „Success Story Online”. Był to wywiad z Remigiuszem „Rezim” Wierzgoniem dot. tego jak działa YouTube, a konkretniej jego algorytmy. Prowadzony był przez Olę Sidorowską. Poza sekretami YouTube’a poruszony został m.in. temat planów na przyszłość Reziego.

Pierwsze pytanie, jakie chcieliby zadać Tobie wszyscy nasi młodzi studenci: kiedy Minecraft?
Rezi: Za kilka dni nawet. Trochę ten nasz projekcik odpaliliśmy sentymentalny Minecraftowy, no ale już tym nie żyjemy na co dzień, już ja tym nie żyje, zespół też, gdzieś tam ten lifestyle bardziej, projekty, które są blisko tego naszego życia.
Tak na poważnie, to chcielibyśmy zapytać, czy planujesz swoją przyszłość z YouTubem, czy masz plan B, czy jeszcze jako starsza osoba będziesz gdzieś tam kręcić te filmy?
Dziadkować raczej nie będę, gdzieś tam prędzej czy później na pewno planuję zmienić swoje kierunki w życiu, bo nie da się robić tego wiecznie. Ale tak, wszystko bazuje na YouTubie, bo to jest taka trampolina, gdzie jesteś w stanie robić różne rzeczy, realizować projekty i świetne jest to, że to daje tyle możliwości. Zależnie od tego, w jakim kierunku się to poprowadzi, to jesteś w stanie robić świetne rzeczy.
Masz świadomość, że codziennie ogląda cię masa ludzi?
Trochę tak, kiedyś nie, ale teraz już tak. Jestem świadom tego, że zawsze to, co powiem w swoich filmach, albo co będę prezentować, to może się odbić negatywnie, jeśli coś jest słabe. Zazwyczaj staram się pozytywnie i w ten sposób zawsze gdzieś tam te horyzonty sobie wyznaczać.
Kiedy mój tata powiedział, że ogląda kogoś na YouTubie – taki pozytywny chłopak, jeszcze dodał, że jakiś czarny, myślałam, że ciemnoskóry, a to chodziło o Ciebie. Jesteś YouTuberem naszego dzieciństwa i wszyscy Cię oglądaliśmy, widzieliśmy jak dorastasz. Gdy teraz zobaczyliśmy Cię na żywo… to jest dziwne uczucie.
Tak, ale to jest takie pozytywne, na maksa pozytywne! Bo gdzieś tam kiedyś, kiedy YouTube nie był jeszcze taką codziennością, nie był tak w naszych życiach, to te “YouTubowanie” było takie top secret. Rodzice nie wiedzą, inni też pewnie nie znają, to nic nie będę gadał. Teraz stało się to codziennością i influencerzy, YouTuberzy i tak dalej, to jest coś, co jest kompletne. Ludzie podbijają, mówią “siema, co tam u Ciebie”, i to jest świetne, to jest zajebiste!
A miałeś podczas pandemii takie poczucie, że cieszyłeś się, że wybrałeś ten zawód, a nie, że poszedłeś na studia czy robisz coś innego.
Tu się cieszyłem, że ta branża nie dostała w kość i finansowo było wszystko okej. Natomiast to ma wiele zalet i wiele wad. Pierwszą lepszą wadą jest to, że gdzieś tam prywata jest mniejsza niż na co dzień w życiu. Zaletą jest to, że to dobrze płatna robota, jeśli dobrze wszystko poukładasz i rozwiniesz, zrobisz sobie świetny base, no to jesteś w stanie zarabiać o wiele więcej niż w „normalnej pracy”. W takiej, w której nie jesteś influencerem, celebrytą, czy czymkolwiek. Ma to swoje wady i zalety, i gdzieś tam każdy indywidualnie jest tylko w stanie ocenić, czy jest na to gotowy, czy tak chce działać, czy w ten sposób chce się rozwijać… i tak dalej, i tak dalej.
A nie miałeś w którymś momencie poczucia, że trochę tę prywatność za bardzo pokazujesz? Nie chciałeś się wycofać?
Nieraz tak miałem, ale zawsze to ode mnie zależy, gdzie jest ten suwak prywatności. Czy pokazać dzisiaj więcej, czy pokazać dzisiaj mniej? Czy to, co teraz nagrałem „eee… usuwam”? Przy serii daily rzeczywiście tych problemów, może nie problemów, a decyzji co pokazać, pojawiało się znacznie więcej każdego dnia.
Też nie wszystko możesz pokazać.
Dokładnie, też nie wszystko chcę pokazać. Nie wszystko też ktoś inny chce pokazać w filmie – od rodziców, poprzez moją dziewczynę Agatę, po kumpli i znajomych, bo nie wszystko powinno trafiać do Internetu. To jest logiczne.

Uczestnikami kolejnego panelu konferencji Creativity Loading byli Dawid Dziurzyński i Ola Sakowska z koła muzycznego „Sound Study” Uniwersytetu SWPS, Milena Mikula – współorganizatorka kilku wrocławskich wydarzeń muzycznych – oraz Jakub Wędzina. Artysta, który nie ogranicza się do jednego gatunku muzycznego i aktywnie koncertował na scenach, w knajpach i na ulicach Wrocławia.
Prowadzącymi byli również członkowie koła „Sound Study”: Julia Byszkowska oraz Kuba Kasica. Uczestnicy dyskutowali o wpływie pandemii na życie oraz karierę muzyków. Poruszony został także temat zorganizowanego koncertu online „Sounds of Students”.

Ostatnio wydałaś swój teledysk. Czy tak naprawdę pandemia zmotywowała Cię do tego, czy może od początku chciałaś zrobić coś własnego – swój teledysk?
Ola Sakowska: Na pewno od zawsze chciałam. Pandemia przyczyniła się przede wszystkim do tego, że totalnie przewartościowałam moje życie. Uwolniłam się od wszelkich obowiązków na te pierwsze miesiące, to było takie wyzwalające. To mnie zmotywowało, żeby w końcu podjąć już te konkretne kroki i zrealizować to, co chciałam przez bardzo, bardzo długi czas.
Czyli tak naprawdę pandemia wyszła na plus.
Ola Sakowska: Bardzo.
Dawid Dziurzyński: A ja nie mam teledysku.
Dobrze, ale w Sound Study organizowaliście koncert online, na który przyszło około 100 osób. Czy jesteście z tego wyniku zadowoleni? Jak do tego podchodzisz? Czy to się zmierzyło z waszymi oczekiwaniami, czy może oczekiwaliście czegoś innego?
Dawid Dziurzyński: Jestem złą osobą do zadawania tego pytania, bo zawsze mam jakieś chore ambicje. Mówiłem: będzie 200-300 osób, panie Tomaszu Wołodźko, zobaczy pan. I nie zobaczył. Tak więc fantazjowałem. Ale naprawdę cieszę się, że była stosunkowo stała liczba – te 100 osób. Jestem zadowolony, że tyle osób jednak przyszło i chciało im się słuchać.

Po dłuższej przerwie rozpoczął się kolejny panel dyskusyjny. Była to kontynuacja „Success Story Online”, tym razem już nie z Rezim, a z Filipem Nowobilskim, założycielem kanału „Duży w Maluchu”. Prowadził go on sam, w końcu kto zrobiłby to lepiej. Filip opowiada o swoich początkach na YouTube, genezie kanału oraz o platformie Patronite, dzięki której ma możliwość realizacji bardziej złożonych nagrań, takich jak np. wywiad z Robertem Lewandowskim na ulicach Monachium.

Ostatni z paneli dotyczył branży eventowej. Prowadzącym był nie kto inny jak prezenter radiowy Tomasz Wołodźko. Jednym z gości była Magda Dubrawska, właścicielka SOLD OUT Agencja, jedna z organizatorek SB Festival oraz menedżerkoagentka artystów z SBM Label. Kolejnymi gośćmi byli Jakub Fajfrowski, założyciel September Events i September PR, oraz Hubert Jakubowski. Jeżeli kiedykolwiek widzieliście event organizowany przez Radio ESKA, to prawdopodobnie właśnie on był za niego odpowiedzialny. Goście wraz z prowadzącym rozmawiali o organizacji eventów online oraz o tym, jak mogą wyglądać festiwale w rzeczywistości pocovidowej.

Jesteśmy bardzo wdzięczni za możliwość uczestnictwa w tak ciekawym wydarzeniu jakim był 2021 Creativity Loading. Mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli wziąć udział w kolejnych nie mniej interesujących wydarzeniach.
Tekst: Wojciech Zachwieja
Wywiady: Oliwia Abraś, Julia Dżbik
Zdjęcia: Aleksandra Koch, Natalia Sobkowiak

Wojciech Zachwieja – student Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie SWPS. Lubi wiedzieć. Poza wiedzą ogólną, interesuje się ekologią, motoryzacją oraz muzyką. Miłośnik konopi. Uważa, że mogą one uratować świat.

Oliwia Abraś – studentka na kierunku Branding-Reklama-PR, uśmiechnięta z poczuciem humoru. Pozytywnie nakręcona na życie. Uwielbia gotować dla rodziny i znajomych. Swoimi bezglutenowymi daniami dzieli się na swoim kulinarnym instagramie @bezglutenowa_studentka. Od niedawna zafascynowana fotografią, lubi stać zarówno za aparatem, jak i przed nim.

Julia Dżbik – studentka kierunku Branding-Reklama-PR. Wycina skrawki z gazet i tworzy z nich papierowe kolaże. Marzy o zostaniu kuratorem sztuki i otworzeniu własnej galerii w przyszłości. W ciszy medytuje i wie, że wszystko dookoła jest energią.

Aleksandra Koch – wesoła, szczera i otwarta studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Bardzo ważne są dla niej kwestie tolerancji, równości i wzajemnego szacunku. Wegetarianka, z całego serca starająca się walczyć o dobro zwierząt. Uważa, że każdy zasługuje na prawo do życia, szczęścia i wolności. Wielka miłośniczka mody i rękodzieła. Uwielbia poznawać nowe miejsca oraz rozkoszować się dzikością i pięknem natury.

Natalia Sobkowiak – studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie SWPS. Sekretarz redakcji Pisma Prywatnego oraz koordynatorka ds. social mediów. Charyzmatyczna realistka. Miłośniczka kina (zarówno mainstream, jak i arthouse). Pasjonatka książek i dziennikarstwa. Motto: „rób swoje i rób to dobrze”.