ERROR – WYSTĄPIŁ BŁĄD SYSTEMU
Nauka

ERROR – WYSTĄPIŁ BŁĄD SYSTEMU

9 maja 2021

Idę ulicą w piękny letni dzień. Nagle dostrzegam bardzo dobrze zbudowanego mężczyznę z malutkim psem i… coś mi tu nie gra. W teorii nie ma w tym nic szokującego, ale mój mózg to bardzo dziwi. Taki widok często nie współgra z wyobrażeniem dżentelmena o atletycznej budowie. Prawdopodobnie większość z nas, gdy wyobrazi sobie taką sytuację, dostrzeże pitbulla, a nie maltańczyka. Za takie errory odpowiadają błędy poznawcze.




Co to błąd poznawczy?


Mózg ze względu na ogromną ilość informacji, którą musi przetworzyć, lubi korzystać z drogi na skróty, bo nie jest w stanie reagować na każdą z nich. Wyobraź sobie, że jesteś na imprezie, na której jest 50 osób. Nie jesteś w stanie poznać każdego, prawdopodobnie nie zapamiętasz nawet 5 imion, dlatego oceniasz ludzi za pomocą społecznie wypracowanych reguł. W przedpokoju dostrzegasz osobę o bardzo delikatnych rysach twarzy z „baby face”, więc zaczynasz tworzyć jej krótki profil osobowościowy w swojej głowie – to na pewno ktoś delikatny, niewinny czy dobry. To wyobrażenie nie musi być zgodne z prawdą, ale nasz mózg działa w ten sposób. 

To jest właśnie błąd poznawczy – ocena lub osąd danej sytuacji przez uproszczone myślenie oraz wypracowane przez społeczeństwo reguły zdroworozsądkowe, które większość z nas ma w głowie. Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze myślenie skrótowe prowadzi do błędu poznawczego.  


W jaki sposób powstają błędy poznawcze? 


Daniel Kahneman, laureat nagrody Nobla, psycholog oraz ekonomista behawioralny w swojej książce pt. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” przedstawia koncepcję, według której istnieją 2 systemy. 

System 1 działa w szybki oraz automatyczny sposób. Nie odgrywa się w naszej świadomości – jest intuicyjny. System 2 wymaga umysłowego wysiłku. Podczas tego myślenia jesteśmy skupieni i działamy  świadomie (na przykład kiedy trzeba rozwiązać jakieś równanie matematyczne). System 1 to taki gość w  naszej głowie, który odpowiada za konstruowanie emocji i wrażeń. System 2 to ten starszy brat, któremu  zdarza się bardziej „ogarniać”. Jeżeli wszystko idzie jak po maśle, to system 1 produkuje systemowi 2  sugestie – wrażenia, przeczucia, zamiary lub emocje. Starszy brat zazwyczaj akceptuje to, co podsunie mu młodsze rodzeństwo. W ten sposób wrażenia czy przeczucia zmieniają się w przekonania, a te kolejno w celowe działania. To podczas tego procesu powstają błędy poznawcze. System 2 zaczyna głębiej badać temat tylko w  sytuacji, kiedy system 1 nie zna odpowiedzi na pytanie i napotyka trudność. 

Imprezy nie są jedynymi miejscami, gdzie systemy 1 i 2 wymieniają się „poglądami”. Tytułowy błąd systemu wpływa również na nasze decyzje zakupowe. Marki doskonale o tym wiedzą i korzystają z tej wiedzy, aby zachęcić nas do dokonania zakupu. 


ERROR – WYSTĄPIŁ BŁĄD SYSTEMU
Fot. Ahmed Almakhzanji

To moje, (tanio) nie oddam  


Wyobraź sobie, że Twoja ulubiona bluza Nike jest na ciebie za mała. Wchodzisz na Vinted (to nie lokowanie produktu) i wystawiasz ją na sprzedaż. Przez dłuższy czas nikt jej nie kupił, więc sprawdzasz inne oferty i okazuje się, że zawyżyłeś cenę. Tak właśnie działa efekt posiadania – nie lubimy pozbywać się rzeczy, które należą do nas.  

Efekt posiadania jest wykorzystywany na potęgę przez marki – przetestuj, potem kup lub zwróć. Korzystając przez jakiś czas z danego produktu, nadajemy mu większą wartość. Klient otrzymuje produkt na próbę, korzysta z niego i zaczyna się przywiązywać. Czuje, jakby ten produkt był już jego, a niechętnie pozbywamy się tego, co nasze, dlatego wiele osób będzie skłonne zapłacić cenę, jakiej marka oczekuje za swój produkt.  

Większość marek produkujących samochody ma w swojej ofercie możliwość skorzystania z jazdy próbnej. Umawiamy się na dogodny termin i możemy przetestować możliwości auta, wsiąść do niego, poczuć się przez chwilę jak właściciel. Mercedes, Toyota, Nissan… – choose your character. Tutaj również mamy do czynienia z efektem posiadania.  


Ale wszyscy w szkole już to mają  


Istnieje spora szansa, że właśnie w tym momencie jakieś dziecko posługuje się tym argumentem, aby namówić rodziców do zakupu pożądanego produktu. W końcu wszyscy go już mają. Co prawda w tej sytuacji na rodziców nie wpływa tzw. efekt kuli śnieżnej (a prawdopodobnie wyrafinowany i zazwyczaj skuteczny szantaż emocjonalny w postaci płaczu), ale na ich pociechy już tak. 

Efekt kuli śnieżnej polega na tym, że im więcej konsumentów dokona zakupu danego produktu, tym mamy  bardziej pozytywne skojarzenia z nim związane. Producent ketchupu Kotlin podczas jednej z kampanii komunikował, że są smakiem numer 1 w Polsce (taka informacja znajduje się również na opakowaniu). BNP  Paribas na jednym z plakatów umieścił napis „Nr 1 wg raportu Rzeczpospolita”. Na pewno już to kiedyś słyszeliście. Marki korzystają z tego typu sloganów, żeby podkreślić ilość klientów kupujących produkt, a także jak bardzo ci konsumenci są zadowoleni.  


ERROR – WYSTĄPIŁ BŁĄD SYSTEMU
Fot. ImpulsQ

On wie, co mówi  


Efekt autorytetu jest jednym z najczęściej wykorzystywanych błędów poznawczych  przez marki. Firmy farmaceutyczne w swoim przekazach reklamowych często wykorzystują autorytet lekarza, który opowiada o produkcie. Marki odzieżowe korzystają z usług influencerów. Vizir korzystał z usług Zygmunta Chajzera, który relacjonował porównanie pomarańczowego brandu z „tańszym środkiem  piorącym”. 

Nie ma znaczenia, czy osoba jest faktycznie lekarzem (być może jest aktorem). Nie jest ważne, czy  influencer zna się na modzie, składzie odzieży i nikogo nie interesuje fakt, że Zygmunt Chajzer  prawdopodobnie nie ma obszernej wiedzy na temat środków piorących. System 1 daje informację (wrażenie) systemowi 2, że ta osoba jest znana, zatem musi być wiarygodna. To wrażenie jest akceptowane, przeradza się w przekonanie, a to zwiększa szanse na działanie w postaci zakupu danego produktu.  


Mózg typu prankster 


To tylko kilka przykładów w jaki sposób nasz leniwy mózg potrafi robić nas w konia. Jak już wspomniałem, nie zawsze uproszczone myślenie jest tym błędnym. Kiedy idziemy ulicą i słyszymy, że ktoś pyta nas „masz  jakiś problem?”, być może warto nie wdawać się w polemikę dotyczącą twojej ludzkiej egzystencji i  skorzystać z tego, co podpowiada nam system 1. 

Warto jednak mieć świadomość, że takie błędy poznawcze popełniamy każdego dnia i bardzo ciężko się ich wystrzegać. W końcu komu jak komu, ale sobie wierzymy.



ERROR – WYSTĄPIŁ BŁĄD SYSTEMU

Kamil Markiewicz – student Branding-Reklama-PR na Uniwersytecie SWPS. Wielki fan piłki nożnej i Realu Madryt. Jego najbardziej ulubioną dyscypliną jest strategia marki i wszystko co z tym związane. W święta zamiast Kevina sam w domu ogląda reklamę Johna Lewisa. Ulubione pytanie? „Dlaczego”.

Te artykuły mogą Ci się spodobać...

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze